Dali jsme vzniknout nové tradici!
Na vůbec první regionální montessori konferenci, konané ve spolupráci s Montessori Institute Prague a Centrem PRO LINGUA, jsme propojili montessori pedagogiku s tématem vývojových potřeb dětí napříč věkem a společně zkoumali, jak tyto principy naplno využít v mateřských školách, základních školách i programech pro dospívající.
Na programu byla úvodní přednáška s Kylou Morenz, paralelní sekce s tématy pro jednotlivé věkové skupiny a volitelně také osobní a týmové konzultace přímo s trenérkou. Pro ty, kdo zůstali až do večera, jsme připravili společný raut se sdílením zkušeností s lektory jednotlivých sekcí.
Jsme vděční za to, že jste přijeli, účastnili se přednášek, sdíleli s kolegy a osobně přispěli k možnosti vidět a zažít naši komunitu pohromadě.
Program
9:00 - 10:30
Přednáška:
Při práci s dětmi je nezbytné rozumět procesu lidského vývoje. Způsob, jakým my dospělí komunikujeme s dětmi, se musí měnit v závislosti na vývojových potřebách dítěte, které máme před sebou. To, co dítě potřebuje od svého okolí, se v jednotlivých fázích vývoje dramaticky mění. Jak to vypadá v praxi? Jak se připravíme my sami a jak připravíme prostředí, abychom co nejlépe vyhověli potřebám dítěte? Na co se zaměřujeme, když děti pozorujeme? Jak nám tato pozorování mohou pomoci? Budeme zkoumat praktické dopady Montessoriho chápání vývoje člověka ve čtyřech fázích vývoje.
10:30 - 11:00
Přestávka na kávu
11:00 - 12:30
Paralelní workshopy:
Význam pozorování v montessori pedagogice, pozorování jako klíčová dovednost učitelů, uplatnění praktických zkušeností a jejich vliv na výsledek pozorování, jak pozorování zefektivnit ve prospěch podpory jedinečného rozvoje dětí, jak přispět k úspěchu montessori pedagogiky v každodenní praxi.
Základní lidské potřeby a tendence, jaké vlastnosti je nutné umět u dětí ve třídě využít, spolupráce v týmech, komunikace, řešení konfliktních situací, důležitost komunity – společenství.
Pilíře připraveného prostředí, rozvrh hodin, rovnováha mezi akademickými a praktickými činnostmi atp.
12:30 - 13:30
Vegetariánský oběd
13:30 - 15:00
Paralelní program:
3 stupňová lekce napříč jednotlivými plány vývoje, zkoumání teorie třístupňové lekce, s pomocí ukázek i osobního zážitku získání hlubšího porozumění klíčovému nástroji montessori pedagogiky, posílení kompetencí s dopadem do každodenního života v montessori třídě.
Propojení teorie a praxe, Montessori a RVP, plánování, observace, záznamy, sdílení lekcí, české pomůcky, formativní hodnocení, angličtina, digitální technologie, děti s SPU, AMI kurzy v ČJ, refreshe, akreditace AMI.
Jak propojit praktické a akademické výstupy v rámci společných studentských projektů.
15:00 - 15:30
Přestávka na kávu
15:30 - 17:00
Paralelní program:
Význam přesného, pomalého a rozkrokovaného pohybu jako základu pro prezentace, zvláště v oblasti cvičení praktického života; sdílení nápadů, postřehů a nejlepších postupů, které ovlivňují schopnost dětí reprodukovat složité pohyby.
Předpokládané dovednosti a znalosti dospělých, co a jak pozorovat, aby vzdělávání bylo úspěšné a společenství posílené aneb jak balancovat orientaci na výkon a orientaci na proces / wellbeing.
Spolupráce a komunikace s rodiči a veřejností, přizvání odborníků z praxe, podpora žáků v aktivitách zapojení komunity, pilíře komunity programu Erdkinder; inspirace, jak založit nový program Erdkinder – Děti země.
17:00 - 17:15
Závěrečné slovo
17:15 - 19:00
Večerní raut s možností sdílení s lektory jednotlivých sekcí
Řečníci
Pořadatelé
ZŠ Labyrint Lhota
ZŠ Nový svět Opava
MŠ Montessori Opava
Místo konání konference
Slezská univerzita v Opavě
Filozoficko-přírodovědecká faktulta
Hradecká 665/17
746 01 Opava
Další regionální montessori konference se konala
v 23. března 2024 v Polné.