Regionální montessori konference

Montessori ve školce, ve škole

a v programu pro dospívající

proběhla 17. listopadu 2023 v Opavě

Regionální montessori konference

Montessori ve školce, ve škole

a v programu pro dospívající

proběhla 17. listopadu 2023 v Opavě

Dali jsme vzniknout nové tradici!

Na vůbec první regionální montessori konferenci, konané ve spolupráci s Montessori Institute Prague a Centrem PRO LINGUA, jsme propojili montessori pedagogiku s tématem vývojových potřeb dětí napříč věkem a společně zkoumali, jak tyto principy naplno využít v mateřských školách, základních školách i programech pro dospívající.

Na programu byla úvodní přednáška s Kylou Morenz, paralelní sekce s tématy pro jednotlivé věkové skupiny a volitelně také osobní a týmové konzultace přímo s trenérkou. Pro ty, kdo zůstali až do večera, jsme připravili společný raut se sdílením zkušeností s lektory jednotlivých sekcí.

Jsme vděční za to, že jste přijeli, účastnili se přednášek, sdíleli s kolegy a osobně přispěli k možnosti vidět a zažít naši komunitu pohromadě.

Program

9:00 - 10:30

Přednáška:

Vývojové potřeby dětí napříč věkem
Kyla Morenz

Při práci s dětmi je nezbytné rozumět procesu lidského vývoje. Způsob, jakým my dospělí komunikujeme s dětmi, se musí měnit v závislosti na vývojových potřebách dítěte, které máme před sebou. To, co dítě potřebuje od svého okolí, se v jednotlivých fázích vývoje dramaticky mění. Jak to vypadá v praxi? Jak se připravíme my sami a jak připravíme prostředí, abychom co nejlépe vyhověli potřebám dítěte? Na co se zaměřujeme, když děti pozorujeme? Jak nám tato pozorování mohou pomoci? Budeme zkoumat praktické dopady Montessoriho chápání vývoje člověka ve čtyřech fázích vývoje.

10:30 - 11:00

Přestávka na kávu

11:00 - 12:30

Paralelní workshopy:

Sekce 1 (věk 3-6): Pozorování
Hana Slabá

Význam pozorování v montessori pedagogice, pozorování jako klíčová dovednost učitelů, uplatnění praktických zkušeností a jejich vliv na výsledek pozorování, jak pozorování zefektivnit ve prospěch podpory jedinečného rozvoje dětí, jak přispět k úspěchu montessori pedagogiky v každodenní praxi.

Sekce 2 (věk 6-12): Potřeby a tendence u dětí a dospělých – klíče ke vzdělávání a komunikaci s rodiči
Kristýna Turková

Základní lidské potřeby a tendence, jaké vlastnosti je nutné umět u dětí ve třídě využít, spolupráce v týmech, komunikace, řešení konfliktních situací, důležitost komunity – společenství.

Sekce 3 (věk 12-15): Připravené prostředí pro Erdkinder program
Roman Klune

Pilíře připraveného prostředí, rozvrh hodin, rovnováha mezi akademickými a praktickými činnostmi atp.

12:30 - 13:30

Vegetariánský oběd

13:30 - 15:00

Paralelní program:

Sekce 1 (věk 3-6): Třístupňová lekce
Hana Slabá

3 stupňová lekce napříč jednotlivými plány vývoje, zkoumání teorie třístupňové lekce, s pomocí ukázek i osobního zážitku získání hlubšího porozumění klíčovému nástroji montessori pedagogiky, posílení kompetencí s dopadem do každodenního života v montessori třídě.

Sekce 2 (věk 6-12): Vedení třídy – praktické informace a sdílení zkušeností
Kristýna Turková

Propojení teorie a praxe, Montessori a RVP, plánování, observace, záznamy, sdílení lekcí, české pomůcky, formativní hodnocení, angličtina, digitální technologie, děti s SPU, AMI kurzy v ČJ, refreshe, akreditace AMI.

Sekce 3 (věk 12-15): Work and study
Roman Klune

Jak propojit praktické a akademické výstupy v rámci společných studentských projektů.

15:00 - 15:30

Přestávka na kávu

15:30 - 17:00

Paralelní program:

Sekce 1 (věk 3-6): Analýza pohybu
Hana Slabá

Význam přesného, pomalého a rozkrokovaného pohybu jako základu pro prezentace, zvláště v oblasti cvičení praktického života; sdílení nápadů, postřehů a nejlepších postupů, které ovlivňují schopnost dětí reprodukovat složité pohyby.

Sekce 2 (věk 6-12): Role dospělého a pozorování
Kristýna Turková

Předpokládané dovednosti a znalosti dospělých, co a jak pozorovat, aby vzdělávání bylo úspěšné a společenství posílené aneb jak balancovat orientaci na výkon a orientaci na proces / wellbeing.

Sekce 3 (věk 12-15): „Komunita“ programu Erdkinder
Roman Klune

Spolupráce a komunikace s rodiči a veřejností, přizvání odborníků z praxe, podpora žáků v aktivitách zapojení komunity, pilíře komunity programu Erdkinder; inspirace, jak založit nový program Erdkinder – Děti země.

17:00 - 17:15

Závěrečné slovo

17:15 - 19:00

Večerní raut s možností sdílení s lektory jednotlivých sekcí

Řečníci

Kyla Morenz

Hana Slabá

Kristýna Turková

Roman Klune

Pořadatelé

ZŠ Labyrint Lhota

ZŠ Nový svět Opava

MŠ Montessori Opava

Místo konání konference

Slezská univerzita v Opavě

Filozoficko-přírodovědecká faktulta

Hradecká 665/17

746 01 Opava

Další regionální montessori konference se konala

v 23. března 2024 v Polné.