ONLINE GLOBÁLNÍ KOMUNITNÍ KONFERENCE
MONTESSORI ASISTENTI & UČITELÉ
"To nejzásadnější partnerství"
14. KVĚTNA 2022
15:30 - 21:00 hodin
Jako další podpora od nás pro asistenty ...
O ČEM KONFERENCE BUDE?
Laskavost a zdvořilost, harmonie, sociální soudržnost nebo emocionální bezpečí není něco, co by si dítě mohlo vybrat z poličky a pracovat s tím. Podstatné věci jsou utvářeny vztahem dospělých mezi sebou, k dětem a k prostředí. Sociální interakce jsou živou vodou hladce fungující třídy. Vztah mezi asistentem a průvodcem má hluboký a dlouhodobý vliv na kvalitu vývoje dítěte. “Toto nejzásadnější partnerství” udává tón veškerému dění v montessori třídě.
Role asistenta je často špatně chápána a vnímána. Toto nesprávné chápání má potenciál rozvrátit nejen vztah mezi oběma dospělými ve třídě, ale také rozvrátit třídu a ovlivnit všechny děti v ní. Průvodce a asistent jsou především partnery na společné cestě k jedné vizi. Je skvělé, když respektují své schopnosti a talenty, dodávají si navzájem sílu a jeden umožňuje tu nejlepší práci toho druhého. K tomu dobře přispívá vyjasnění rolí a očekávání, shoda na rutinních postupech ve třídě nebo společná příprava prostředí. Každá dvojice je unikátní a hledá si svůj vlastní formát.
Tato konference má za cíl podpořit kvalitu společné práce dospělých ve třídě a probudit diskusi nad oblastí asistentů. Jak a kde začíná tento zásadní vztah? Co je důležité mít na paměti, aby dobře fungoval? Jaká specifika mají tyto dvě role? Co je odpovědností průvodce? Co asistenti mohou a co naopak určitě nesmí dělat? A proč klademe takový důraz na hodnotu komunikace?
JAZYK
- Angličtina
- Tlumočení: čeština, španělština, rumunština
ONLINE FORMÁT
- Online na Zoomu
- Certifikát o účasti vydaní Montessori Institutem Prague
ZÁZNAMY
- V angličtině
- Dostupné po dobu 3 měsíců
PRO KOHO JE KONFERENCE URČENA?
- Neúnavné asistenty a učitele.
- Zkušené a moudré montessori trenéry.
- Našené majitele, ředitele a správce montessori škol.
- Všechny ty, kteří otevírají nebo plánují otevřít vlastní montessori školu nebo školku.
- Příznivce a podporovatele montessori vzdělávání.
"Z kvality tohoto vztahu si musíme vzít příklad: dva lidé pracují společně, jsou stálými spojenci, navzájem si dodávají sílu, oba respektují nadání a schopnosti svého kolegy a umožňují práci toho druhého tím, že pracují dobře sami za sebe."
S. Girlato, AMI trenérka a zkoušející
"... začíná vztahem mezi pedagogem a asistentem. Tito dva lidé musí usilovat o to, aby mezi sebou navázali dobrý vztah. Musí být partnery na společné cestě. ... To je nesmírně důležité, protože tento vztah bude udávat tón pro fungování celé třídy."
S. Girlato, AMI trenérka a zkoušející
15:30 - 16:00 hodin
Technický check-in
16:00 - 16:30 hodin
Přivítání a úvodní slovo
16:30 - 17:30 hodin

Hlavní přednáška od Sue Pritzker a Pam Wisner
To nejzásadnější partnerství
Vztah mezi učitelem a asistentem je jedním z prvních, které dítě zažívá mimo domov. Tento vztah je založen na pokoře, respektu a důvěře, může být vzorem pro zdravou sociální interakci a pro dělbu práce.
Jaké pracovní předpoklady, osobní i profesní, musíme spolehlivě stanovit, abychom zajistili, že oba dospělí budou mít možnost ve svých rolích růst? Jak může vedení tento rozvíjející se vztah podpořit?
17:30 - 17:45 hodin
Přestávka
17:45 - 19:00 hodin

Panelová diskuse s trenéry + QA
Role asistenta ve třídě
Role asistenta není pevně ukotvená, což občas může vést k tomu, že asistenti mají nakonec mnohem větší zodpovědnost, než na jakou jsou připraveni. Asistent se nemůže cítit jistě a bezpečně, pokud jsou od něj automaticky očekávány nezmíněné nebo blíže nedefinované úkoly. Dá se tedy jednoznačně říci, co k roli asistenta obecně určitě patří a co už ne? Jaký přínos představuje pro děti, třídu a učitele? Bude jeho náplň práce v každé třídě stejná? Proč je důležité odhalit jeho specifické talenty?
V oblasti asistentů existuje mnoho vyhraněných názorů a zároveň mlhavost. Záměrem této panelové diskuse je v dialogu o roli asistenta toto téma otevřít, narýsovat jeho obrysy a nabídnout možnosti, které budete moci využívat v každodenní praxi ve třídě.
19:00 - 19:30 hodin
Přestávka
19:30 - 20:25 hodin

Praktická část se Sue Pritzker a Pam Wisner
Praktické tipy: Jak vybudovat a dále rozvíjet partnerství mezi asistentem a průvodcem?
Základem toho, aby se průvodce a asistent stali dobrými partnery, je jednotná vize. Pozornost, péče a laskavost, kterou věnují ujasňování a naplňování společných cílů, upevňuje jejich vzájemný vztah a vytváří harmonickou atmosféru ve třídě.
Tento workshop vás prakticky provede hlavními oblastmi, které významně přispívají k navázání a vybudování fungujícího pracovního vztahu:
nastavení prostoru pro pravidelnou komunikaci,
jednoznačné vymezení rolí a vyjasnění vzájemných očekávání,
sladění chování ve třídě a způsobu interakce s dětmi,
shoda na rutinních postupech a rozvrhnutí péče o prostředí třídy,
odhalení a využívání specifických dovedností a schopností obou dospělých.
20:25 - 20:45 hodin

Komunitní aktivita
Zkopírujte mé mistrovské dílo
Když dva kolegové ve třídě pracují společně, snaží se každý den sdílet své pohledy a způsoby, jak co nejlépe podpořit práci toho druhého. Je zapotřebí jasné, důsledné a trpělivé komunikace. Každý den. Po celý den. V rušné třídě se však může stát, že si nepovšimneme náznaků toho druhého a komunikace nebude ideální. V tomto zábavném cvičení si ukážeme, jak dva lidé spolupracují na dosažení společného cíle, a to za použití výstižné komunikace. Budeme si všímat, co se nám daří? Co nefunguje dobře? A jak můžeme tento příklad využít ke zlepšení naší komunikace s kolegou ve třídě. Doufáme, že se při tom také pobavíme!
20:45 - 21:00 hodin
Závěrečné slovo
PARTNEŘI
POTŘEBUJETE VÍCE INFORMACÍ?
Pokud máte otázky, neváhejte se na nás obrátit.